統一神学大学院修士論文シリーズ07


緊張と統合:内村鑑三におけるキリスト教と日本の精神

 このシリーズでは、私が1994年に執筆した統一神学大学院(Unification Theological Seminary)の神学課程修士論文(Divinity Thesis)を日英二か国語で掲載している。

1.土着化の問題の続き

 「文化のキリスト」のグループは、典型的にキリスト(もしくは神)を単なる文化的英雄としてとらえ、人間がそれを神格化しようとする欲求の表現であると見る。彼らは「実際には人間が自分のかたちに似せて神を作ったのだ」といい、実は人々は実在する何者かに対してひれ伏しているのではなくて、人間自身が作りだした概念に対してひれ伏しているというのである。このタイプは神をある特定の文化に含まれているか、少なくともそれに支持されているものであると見る。宣教事業における「神は私の文化を支持している」という立場は、しばしば「文化に対する神」の立場から派生する。閉鎖的な保守主義者は、彼らの特定の文化に制約された神の啓示に対する理解をほとんど絶対的なものとみなし、彼らの文化によって型どられた神の贖罪の業に対して報いる行為を、神に受け入れられる唯一の行為とみなすのである。

 「文化の上にあるキリスト」のグループは、総合主義者(synthesists)とも呼ばれる。この立場は、殉教者ユスティヌス、アレキサンドリアのクレメンス、トマス・アキナスおよびその追随者達が取るものである。それはローマ・カトリックの神学に重要な影響を与えて来た。ニーバーは、総合主義者達から見たキリストを次のように要約している。

(キリストは)文化的憧憬の成就、また真の社会の諸制度の回復者である。しかも、イエスの中には、文化から発生するのでもなければ、文化に直接貢献もしないような何かがある。イエスは、社会生活とその文化に対して連続的であると同時に非連続的でもある。文化は確かに人々をキリストへ導いて行く。しかもそれはきわめて予備的な仕方においてだけであるので、人々がキリストに到達するためには一大飛躍が必要である。あるいは、すべての人間的業績、すべての人間的な価値追究、すべての人間社会を越えて、キリストが、人間の憧憬がまだ願ったことのないような賜物、またキリストが人々を超自然社会と新しい価値の中心とに人々を結びつけるのでないならば、人間的的努力はけっして到達することができないような賜物を携えて、上から人間生活の中に介入してこないならば、真の文化は可能ではない、と言うほうがよいかもしれない。キリストはまさしく文化のキリストである。しかし彼はまた文化の上にあるキリストなのである。

 この視点からすれば、キリスト者は、キリストと文化の双方の要求に対して、それぞれの場において従う責任があるのである。

 四番目のタイプは、「矛盾におけるキリストと文化」のグループであり、それはまた二元論者(dualists)と呼ばれる。ロジャー・ウィリアムズのような影響力のあるキリスト教の指導者や、また多くの点においてルターなどは、キリスト者の共同体と異教世界との関係に対してよりも、神と人間全般(キリスト者にせよ非キリスト者にせよ)との間の相克に対して焦点を置いていたのである。

 二元論者は極端なまでに、人間は完全に腐敗堕落したものであると見る。人々は全て悪しき者である。しかし神はまったき善のお方であって、イエス・キリストにおいて人類に和解と許しを与えられたのである。人はそれゆえに「自分の意志ではなくて他者の意志によって停止を命じられ、かつその場で方向転換をさせられ」得るのである。しかし現在の世界においては全てが矛盾しており、この矛盾に対する真の解決は未来において世界が完全に作り変えられたときにのみあるのである。

I. Problem of Indigenization (Cont.)

The Christ of culture group typically sees Christ (or God) as merely a culture hero – an expression of a longing on humanity’s part to deify it. “People really create God in their image,” they say, and then people bow down in reality not to someone who exits but to a concept that human beings have created.(8)This type tends to see God as contained within, or at least as endorsing, one particular culture. In missionary enterprises, God-endorsing-my culture perspective often stems from the God-against-culture position. Closed conservatives regard their particular culturally conditioned understandings of God’s revelation as well-nigh absolute and their culturally molded behavior in response to his reparation as the only behavior acceptable to God.(9)
The Christ above culture group is also called synthesists. This position is that of Justine Martyr, Clement of Alexandria, and Thomas Aquinas and his followers. It has had an important impact on Roman Catholic theology. Synthesists, Niebuhr says, in summarizing their view, see Christ as

the fulfillment of cultural aspirations and the restorer of the institutions of true society. Yet there is in him something that neither arises out of culture nor contributes directly to it. He is discontinuous as well as continuous with social life and its culture. The latter, indeed, leads men to Christ, yet only in so preliminary a fashion that a great leap is necessary if men are to reach him or, better, true culture is not possible unless beyond all human achievement, all human search for values, all human society. Christ enters into life from above with gifts which human aspiration has not envisioned and which human effort cannot attain unless he relates men to supernatural society and a new value-center. Christ is, indeed, a Christ of culture, but he is also a Christ above culture.(10)

From this point of view the Christian is accountable to follow the requirements of both Christ and culture but each in its own place.
The fourth type is the Christ and Culture in paradox group, which is also called dualists. Such influential Christian leaders as Roger Williams and in many respects Luther have focused not so much on dealing with the relationship between a Christian community and a pagan world as with what the see as a basic conflict between God and human beings in general – be they non-Christian or Christian.
The dualist goes to the extreme in assessing the extent and the totality of human depravity. People are all evil. God, however, is all good and has provided reconciliation and forgiveness in Jesus Christ. A person can therefore be “stopped and turned round in his tracks by another will that his own.”(11) But everything is a paradox in the present world and the only real solution to this paradox lies in the future when the present world is replaced.

(8)Ibid., p.83-84.
(9)Charles H. Kraft, Christianity in Culture, (Maryknoll, NY: Orbis Books, 1979), p.123.
(10) Niebuhr, Christ and Culture, p.42.
(11)Niebuhr, Christ and Culture, p.150.

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